BilnummerAlla svenska bilnummer

Hur du fixar din luftkonditionering

Med sommaren bokstavligen runt hörnet kan det vara en riktig het röra att ha problem med luftkonditionering i bilen. Faktum är att bilar naturligtvis behåller mer värme än utomhustemperaturen, vilket gör att du sitter fast i ett trångt utrymme, svettas och ber om en skön bris att passera genom fönstren. Och lika mycket som luftkonditioneringen i din bil hjälper dig att må bättre under de varma dagarna, kan luftkonditioneringsproblem som inte åtgärdas leda till potentiellt farliga situationer där en värmebölja slår in i din bil till farliga temperaturnivåer.

Så om din bils luftkonditionering helt enkelt inte verkar göra sitt jobb och helt enkelt bara sprutar ut varmluft, är det dags att fixa det. Här är fem av de vanligaste billuftkonditioneringsproblemen och hur man åtgärdar dem.

Läckande köldmedium

Tyvärr kan ett köldmedieläckage inträffa när som helst i en bils luftkonditioneringsprocess vilket gör att det kan visa sig vara svårt att ta reda på exakt var läckan är. Några av de vanligaste ställena för köldmedieläckor är vid anslutningarna till luftkonditioneringsenhetens slangar.

Där du märker någon ansamling av oljiga ämnen runt slanganslutningen kan du ha hittat källan till läckan. När du har hittat källan till läckan kan din eller din tekniker använda ett tätningsmedel för att stänga den.

Blockerad eller igensatt kondensor

En blockerad kondensor kan inte på ett korrekt sätt underlätta ett bra luftflöde för att kyla din bils varma köldmedium som sedan leder till överhettning vilket gör att luftkonditioneringsenheten endast driver ut varm luft.

Eftersom en bils kondensor vanligtvis finns framtill på bilen är det relativt enkelt att identifiera var blockeringen finns. När du har identifierat blockeringen tar du helt enkelt bort problemet från grillen och problemet med ditt luftkonditioneringsproblem bör lösas.

Trasig kondensor

Om det inte finns någon uppenbar blockering i din kondensor, finns det en möjlighet att kondensorn är helt trasig. Orsaken till en trasig kondensor kan vara från punkteringar gjorda av vägskräp som arbetar genom grillen på din bil. Skulle du märka några punkteringar i kondensorn kommer du med största sannolikhet behöva byta ut kondensorn eller låta en tekniker göra det åt dig.

Elektriska frågor

Att diagnostisera ett elektriskt problem relaterat till din luftkonditioneringsenhet är kanske den mest utmanande uppgiften på grund av att du måste genomgå deduktiva resonemang. Till att börja med måste du göra en visuell inspektion av ledningarna för att se om ledningarna är slitna eller trasiga.

Om du hittar några skadade ledningar måste du laga dem med eltejp där problemet inte är för stort, eller på annat sätt byta ut dem helt. Om du inte kan lokalisera några elektriska problem är det bäst att konsultera en erfaren tekniker för en grundlig diagnos av dina luftkonditioneringsproblem.

Felaktiga kylfläktar

Om dina fläktar inte fungerar som de ska är det mer än troligt att din kondensor inte får den kylning som den behöver, vilket sedan resulterar i att din bil bara släpper ut varm luft ur luftventilerna. För att kontrollera om det finns fel i kylfläktarna, titta på den och se om du kan märka några sprickor eller feljusteringar.

Där det finns en spricka i kylfläkten måste du byta ut dem. Andra problem med kylfläkten inkluderar trasiga säkringar samt andra elektriska problem. För att komma till rätta med dessa problem på ett effektivt och ändamålsenligt sätt kommer du med största sannolikhet att behöva konsultera en professionell biltekniker om du inte har erfarenhet av elarbete.

Luftkonditioneringsproblem är ett krångel och varierar i svårighetsgrad att fixa. Ibland kan det vara en snabbfix som inte tar mer än ett par minuter, i andra kommer du behöva byta ut en del helt. Ändå är det ofta bättre att vara säker än ledsen genom att konsultera en professionell tekniker för att lösa problemet än att försöka komma runt med gissningar.